• Åldersgräns
    18 år
  • Licenskrav:
    Antingen förarlicens för Rally eller Racing, eller speciell licens för Historisk Formel.
  • SM-status:
    Nej. RM i Rally och RHK-cupen i Racing samt klassiska Rally-cupen och Midnatts-solsrallyt

Historisk-01

Historisk-02

Vill du veta mer?

Ladda hem produktblad

När tävlingsbilen är en raritet

Redan vid seklets början tävlades det flitigt med bilar. Det var så de utvecklades, och blev tillförlitliga.
Än idag är det många aktiva runt om i världen som tävlar med dessa gamla klassiska tävlingsbilar i Historisk bilsport. Tävlingsgrenen förekommer inom både Rally och Racing.

Bilarna följer ett internationellt regelverk som bygger på att bilen i princip ska vara som den var när den tillverkades och tävlades med från början. Utom när det gäller säkerhet. Där följer utvecklingen med, för även i Historisk bilsport gasas det friskt.
En annan grundregel är att en bil anses vara historisk när den är 15 år gammal. Undantag finns, för till exempel en Formel 1-bil är inte konkurrenskraftig och därmed ”omodern” redan efter ett par år. Bilen ska ha en internationell tävlingshandling, HTP (Historic Technical Passport), för att få starta.

I Historisk bilsport kommer föraren i skymundan av sin bil, som ofta är en raritet. Ändå är farterna höga både på asfaltsbanor och på fartsträckor i skogarna. Förare finns det i alla åldrar, medan bilparken spänner över 70-års bilproduktion. Redan 1984 blev Historisk bilsport en självständig sportgren inom Svenska Bilsportförbundet och precis som det finns bilar från Formel Vee till Formel 1 och allt där emellan, så går det bra att tävla från hobbynivå till internationella mästerskap.

Historisk-03

Säkerhetspartner

Minnesfonder

Samarbeten

  • Besegra Prostatacancern
  • Europcar
  • Swedish Motorsport Industry
  • SAAB Rescuebilar
  • Årets Bilsport
  • Finnlines