Nyhets- och reportagetips

Ta absolut inte för givet att media vet allt, utan ring och tipsa i god tid innan tävling, prova-på, ombyggnation eller vad det nu kan vara som du och din klubb vet ska hända.

En nyhet är något som fångar intresset. Något mottagaren reagerar på och vill veta mer om. 
Karting On Tour är ett gyllene exempel på något som sker de närmaste somrarna och som tidningarna nappar på, förutsatt att de vet att det äger rum.

Andra tips att ge till media

  • Det oväntade – gillar media. Statistik som slår hål på myter, oväntade uttalanden eller ombytta roller.
  • Kändisar – känner både media och läsarna igen vilket gör det lättare att slå igenom. Bjud in kommunalråd, polischef, ortens såpakändis, någon toppförare nästa gång ni har prova-på-dag. Och bjud in media.
  • Nyhetstorka – är det ofta i juli och augusti (även påsk och jul). Passa på att skriva pressmeddelanden då många ”hungriga” vikarier vill ha något att jobba med.
  • Årsdagar/jubileer – är populärt att skriva om. Börja gärna pressreleasen med orden ”Inför årsdagen av…”
  • Vänd negativt till positivt – genom en offensiv strategi. Exempel: Efter dödsolyckan i Tomelilla, då en åskådare omkom, diskuterade vi säkerheten internt och rapporterade om slutsatserna till media med stort genomslag.
  • Utmärkelser – som priser och utnämningar är lokalt och bra. Oavsett bilsporten/klubben/föraren belönas eller bilsporten/klubben/föraren delar ut pris.
  • Nysatsningar. Lokal förare gör comeback, bygger ny bil, ger sig på en ny gren, gör en oväntad start i större sammanhang eller internationellt.
  • Klubben flyttar, bygger nytt, bygger till/om, gör miljöcertifieringar och andra stora förändringar som påverkar verksamheten.

Säkerhetspartner

Minnesfonder

Samarbeten

  • Besegra Prostatacancern
  • Europcar
  • Swedish Motorsport Industry
  • SAAB Rescuebilar
  • Årets Bilsport
  • Finnlines