Skriv en pressrelease

Vad är det som har hänt? Ska hända? Svaret är ofta nyheten som media kan vilja skriva om. Hjälp tidningarna på traven med en pressrelease!

 

Frågor som journalister vill ha svar på är när, var, hur och varför. Ha därför det med i en pressrelease, men börja alltid med det som är nytt. Det som du själv skulle vilja veta mer om:

MK Full Fart ska arrangera/börja med/miljöcertifiera/bygga till/dela ut/samarbeta med, eller vad det nu kan vara som ska hända. Börja skriv där! Fortsätt sedan med datum (när) detta ska ske, plats (var) och något om själva tillvägagångssättet (hur). Är den logiska följdfrågan ”varför” kan det vara på sin plats att förklara det också, med till exempel: ”därför att inom Svenska Bilsportförbundet ska samtliga arrangemang miljöcertifieras för att få genomföras”.

 

  • Skriv inte jättelångt, utan gå hellre rakt på sak. Alla ska orka läsa dina rader.
  • Läs igenom texten högt så märker du om språket flyter. Aldrig mer än 32 ord i en mening, gör istället flera meningar.
  • Undvik upprepningar. ”Kommer att” blir tjatigt i mening efter mening.
  • Pratminus. Det används då någon uttalar sig genom att tillföra en åsikt, känsla eller beskrivning: – Det ska bli jättekul! Jag hoppas att det kommer riktigt många till kartingbanan, säger – och så namnet på den som uttalar sig.
  • Felstavningar. Det är inte hela världen om något ord inte är korrekt. Det viktigaste är budskapet. Men det går alltid att enkelt kontrollera stavningen i ordlistor eller med datorns hjälp.
  • Kontaktuppgifter. Avsluta pressreleasen med telefonnummer till den/dem som svarar på eventuella frågor.
  • Bild. Om det finns en tillgänglig bild som ni får använda går det bra att skicka med den. Dock högupplöst, alltså gärna 1 MB eller större i datorn. Ge den som har tagit bilden kredit genom att tillägga – Foto: Förnamn Efternamn

Säkerhetspartner

Minnesfonder

Samarbeten

  • Besegra Prostatacancern
  • Europcar
  • Swedish Motorsport Industry
  • SAAB Rescuebilar
  • Årets Bilsport
  • Finnlines