• 20 december, 2013

    Blixtljus införs i Is-SM

    Ryslig smäll i långnabb Andra helgen i mars drar Svenskt Mästerskap i Isracing igång. Kommande säsong blir den 57:e i ordningen och som vanligt ska mästare koras i Kortnabb, Långnabb och Juniorer.

    Juniorerna tävlar om RM medan övriga kör om SM, där segraren får 25 poäng, tvåan 18, trean 15 och sedan 12, 10, 8, 6, 4, 2 ner till 1 poäng för den som kör in på tionde plats. Nytt är också att alla ska ha ett blinkande rött ljus bakåt. Ett tillägg från fjolåret då Niklas Lundström lämnade sin Volvo 850 utefter bankanten med trasigt styrstag och en konkurrent körde rätt in i den bakifrån.
    – Jag frös så förbannat att jag tänkte sätta mig i bilen, men gick upp på vallen igen. Då small det och bilen blev platt till bakrutan, säger Niklas.
    Tursamt nog stod han som sagt på vallen, och i vinter ska bilarna synas även i snöröken tack vare blixtljuset.
    – Frågan var uppe på isriksdagen där alla var helt eniga i denna säkerhetsmässiga fråga för självklart ska vi se varandra, säger Claes Elofsson, ordförande i Racingutskottet.

    Ett annat önskemål från isriksdagen var återinförandet av ”dubbklassen”, som nu blir en Is-Cup. Endast klassade rallydäck får användas till 2WD-bilar utan överladdning.
    Annars är det som vanligt att vid fler än 20 startande körs kvalheat med 4 varv. Sedan är det minst 6 varv, och som mest 8, i tävlingsheaten – som är två varje tävlingsdag. Förra året var JRM tunt, blir det samma sak i år kör ungdomarna ihop med dubbklassen. Rekryteringsklassen, Proracing 2000 is, är obligatorisk för varje arrangör i mästerskapsserien för att få upp intresset och fylla på med aktiva.

    I Klass 1 Långnabb är däcken fria. Det enda som begränsar är det maximala utsticket på 23 mm utanför yttre mutterbrickan. De flesta två- och fyrhjulsdrivna bilar får vara med från rally-, rallycross- och racingleden.
    Kortnabb, Klass 2, är lite klenare med max tio, kortare 11 mm:s nabbar per längddecimeter. Här går 2WD-bilar utan överladdning, och för att SM-status ska räknas krävs minst tio startande i respektive klass.
    – Sen ska vi, allt enligt isriksdagens önskemål, införa en Race director på samtliga tävlingar som ett stöd för alla arrangörer. Vi tror det behövs någon erfaren person som finns med som en röd tråd genom alla deltävlingar, säger Claes Elofsson.
    Hela mästerskapet körs över fyra helger på rad i mars, så det gäller för förarna att ha ordning på grejerna. Och kanske lite ledig tid i veckorna för eventuella reparationer.

    Kalender Svenskt Mästerskap i Isracing 2014
    2014-03-08 Umeå Automobilklubb
    2014-03-15 Morjärvs Motorsällskap
    2014-03-16 Överkalix Motorklubb
    2014-03-22 Robertsfors Motorsällskap
    2014-03-29 Kalix Motorklubb

    Text: Annemo Friberg

    Bildtext:
    Niklas Lundström tvingats lämna sin Volvo 850 utefter bankanten, varpå den blev påkörd. Efter den fjolårssmällen ska alla isracingbilar ha ett blinkande rött ljus bakåt. Foto: Jenny Hapasari Niemi

    Artikeln publicerad 20 december, 2013 av Claes Eklöv

Säkerhetspartner

Minnesfonder

Samarbeten

  • Besegra Prostatacancern
  • Europcar
  • Swedish Motorsport Industry
  • SAAB Rescuebilar
  • Årets Bilsport
  • Finnlines